Rozijnen gezond

Hou je van rozijnen als tussendoortje en twijfel je er aan of rozijnen gezond zijn?

Maak je niet nodeloos ongerust, rozijnen zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en hebben, indien met mate gegeten, wel degelijk een positief effect op je gezondheid. Rozijnen zijn niet meer dan gedroogde druiven, en daarvan is geweten dat ze rijk zijn aan suikers en calorieën. Overdrijf je niet met het eten van rozijnen, dan zijn rozijnen gezond, zelfs even gezond als alle andere soorten fruit. Rozijnen zijn immers rijk aan vitaminen (vooral vitamine A, B 1, B 2, B 6, B 11 en B 12 maar ook vitamine C en en aan onmisbare mineralen zoals natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, koper, ijzer en zink. Rozijnen zijn gezond en kan je het ganse jaar door eten. Door hun hoge dosis aan vitamine C verhogen ze je natuurlijke weerstand zodat je meer bestand bent tegen allerlei ziekmakende bacteriën en virussen. Naast deze onmisbare vitaminen en mineralen zijn rozijnen ook rijk aan suikers, vooral trage suikers die je extra energie bezorgen. Ondanks hun hoge concentratie aan suikers en calorieën blijven rozijnen gezond, ze zijn dan ook de geliefde snack van (top)sporters.

Tandbederf

Rozijnen gezond? Dat zal wel zijn. Ondanks hun hoog gehalte aan suikers, kunnen rozijnen zelfs tandbederf en ontstekingen van je tandvlees voorkomen. Dat hebben rozijnen te danken aan de aanwezigheid van linolzuur, een sterk antioxidant dat je tanden en tandvlees extra beschermt tegen aanvallen van bacteriën. Linolzuur voorkomt immers dat deze zich op je tanden en tandvlees vastzetten en zo je tandglazuur aantasten en infecties van je tandvlees veroorzaken. Rozijnen zijn gezond en doeltreffend bij:

Infecties van je lichtwegen:

rozijnen zijn vooral rijk aan vitamine C waardoor ze helpen bij verkoudheden, bij infecties van je luchtwegen, bij bronchitis, en zelfs griep. Ze kunnen griep niet voorkomen, maar zullen het genezingsproces wel aanzienlijk inkorten.

Hart- en vaatziekten:
Bloedarmoede:
Goede spijsvertering:
Anti – aging:
Rozijnen zuiveren je lichaam:
Gezonde darmflora:
Huidproblemen:
Ontstekingsremmend:
Rozijnen gezond

Hoge bloeddruk:

in rozijnen vind je naast vitamine B en C ook polyfenolen die die zowel je hart als je bloedvaten beschermen. Rozijnen helpen je dus om hartinfarct, beroertes en aderverkalking te voorkomen of af te remmen. Bloedarmoede: rozijnen gezond? Ze barsten van ijzer, een mineraal dat een positieve invloed heeft op bloedarmoede. Vrouwen die tijdens hun maandstonden telkens veel bloed verliezen eten bij voorkeur dagelijks een handvol rozijnen of voegen dit superfood toe aan allerlei gerechten. Goede spijsvertering: de vele voedingsvezels in rozijnen stimuleren je spijsvertering. Anti – aging: de sterke antioxidanten in rozijnen beschermen je tegen de vrije radicalen en vertragen je verouderingsproces.

Bloedcirculatie:

dezelfde antioxidanten zorgen ook voor een optimale bloedcirculatie. Rozijnen zuiveren je lichaam: ze zorgen immers voor de aanmaak van extra spijsverteringssappen en verhogen je nierfunctie, een belangrijk orgaan om je lichaam te zuiveren van allerlei toxische afvalstoffen. Gezonde darmflora: de grote hoeveelheid aan voedingsvezels in rozijnen bezorgen je een gezonde darmflora, de basis van je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Een gezonde darmflora zorgt tevens voor een regelmatige en vlotte stoelgang waardoor je risico op constipatie of verstopping sterk verkleint. Huidproblemen: minder bekend van rozijnen is het feit dat ze ook afdoend zijn bij allerlei huidproblemen zoals huiduitslag, acne, eczeem, psoriasis en dermatitis. Ontstekingsremmend: wegens hun ontstekingsremmende eigenschappen verlichten rozijnen de symptomen van ontstekingsziekten zoals reuma, artrose, en artritis en en van tandvleesontstekingen. Hoge bloeddruk: dankzij de polyfenolen in rozijnen houden ze je bloeddruk op een gezond niveau.